10 اکتبر 2023 - استفاده از داروهای ضد دیابت محافظ قلب، از جمله آگونیست های GLP-1 مانند اوزمپیک، در حال افزایش است. در حالی که این داروها می توانند به محافظت در برابر بیماری قلبی عروقی (CVD) کمک کنند، یک مطالعه ی جدید منتشر شده در BMJ Medicine نشان می دهد که استفاده از این داروها توسط بیماران مبتلا به CVD کمتر است.

تیمی به سرپرستی دکتر Rohan Khera از دانشکده پزشکی ییل، داده‌های 4.6 میلیون بیمار را در پنج کشور بین سال‌های 2011 تا 2021 بررسی کردند. آنها دریافتند که مصرف داروهای ضد هایپرگلایسمی محافظ قلب - از جمله آگونیست‌های گیرنده پپتید-1 شبه گلوکاگون و مهارکننده‌های کوترانسپورتر-2 سدیم-گلوکز- در طول این دوره 10 ساله ی مطالعه افزایش یافته است، اما این افزایش در میان افراد‌ دیابتی که بیماری قلبی عروقی نداشتند در مقایسه با بیماران دیابتی مبتلا به بیماری قلبی عروقی تایید شده، بیشتر است.

محققان می گویند :یک استراتژی جدید لازم است تا اطمینان حاصل شود که درمان های نجات دهنده به جمعیت هایی که بیشتر به آنها نیاز دارند، می رسد. دکتر Khera می گوید: همسوسازی مصرف دارو با توصیه های گایدلاین ها برای بهبود نتایج بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 ، حیاتی است. ما معتقدیم رویکرد ما می‌تواند به عنوان معیاری برای نظارت بر مصرف داروهای ضد هایپرگلایسمی در پاسخ به تغییرات در دستورالعمل‌های منطقه‌ای، پوشش بیمه‌ای و شواهد معاصر باشد.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2023-10-patients-cardiovascular-disease-antidiabetic-drugs.html